Rökning på krogen –en rättighet?

Det är fascinerande hur mycket man får gjort när bredbandet ligger nere hela morgonen och en bra bit över lunch. Tack till opålitliga Bredbandsbolaget för att jag fått en hel del skrivet på mitt djurhållningsprojekt idag. Nu kanske jag slipper få magsår innan veckan är slut. Fast med tanke på hur mycket jag har kvar att göra innan jag får jullov på riktigt så kräks jag nog upp hela magsäcken senast imorgon.


Imorse när jag irrade runt i skogen på vår dagliga långpromenad där jag stolt visar upp mina befläckade mjukiskläder filosoferade jag för en gångs skull över något annat än mina svarta tankar, nämligen fenomenet Rökning på krogen. Några politiker har ju börjat driva frågan igen, de vill nämligen upphäva förbudet mot rökning på krogen. Varför, det kan man ju fråga sig. Är det verkligen en rättighet att få röka på krogen? Är det inte snarare en rättighet att även astmatiker och andra känsliga ska kunna gå på krogen om de så behagar? Vem fan vill komma hem och stinka som om man sovit i en askkopp egentligen? Det är inte svårt, och knappast jobbigt, att gå ut på terrassen/utanför krogen/in i rökrummet om man vill röka.


Det är tragiskt att folkvalda politiker (nej jag röstade inte på dem, men andra idioter gjorde det tydligen) väljer att driva en sådan fråga. Och ja, jag är själv rökare. Men jag anser inte att icke-rökare ska behöva flytta på sig om de inte gillar min cancer-hobby, det är snarare jag som ska flytta på mig.


Det är varken tufft eller smart att röka. Låt oss åtminstone försöka se till att folk med mer hjärnceller än oss slipper lida av vårt sjuka beroende.


Kommentarer
Postat av: Elias

Dessutom är det inte speciellt roligt att jobba i de lokalerna... Tur att du har några hjärnceller kvar!

2008-12-15 @ 15:06:52
URL: http://eliassohlberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0