Älskade underbara hund

Zack som en gång i tiden var så skygg inför främlingar, och svår att hantera ens för mig som hans matte, var så underbart duktig idag. Han satt som ett litet ljus på veterinärens bord och lät henne stoppa pappersremsor i ögonen som skulle mäta tårflödet, lät henne peta och pilla, klämma och känna. Inte ens när hon tog handflatan och höttade som slag mot huvudet för att se hur pupillen reagerade så brydde han sig. För 3 år sedan skulle han ha attackerat henne i ren skräck. Nu satt han bara där som en liten ängel, helt övertygad om att inget ont kan hända honom när matte är med. Gud vad jag älskar min hund, han är så fantastisk att jag nästan får lust att gråta en skvätt. Summan av kardemumman är i alla fall att han fått recept på en ögonsalva som ska hjälpa mot en eventuell kronisk hornhinneinflammation, så får vi se om det hjälper. Återbesök om några veckor, för eventuell vidare utredning om han inte blivit bättre då.


Det som är så vackert med omplaceringshundar. De kommer som vrak, åtminstone vissa av dem, för att växa i sig själva, lära sig att människor inte alltid är elaka mot en och äntligen får de någon som de kan lita på in i döden. Jag har haft både rasrena hundar redan från valpstadiet och omplaceringshundar, och jag måste säga att de sistnämnda är något speciellt. Man får en helt annan relation med en hund som haft ett bedrövligt liv innan den kom till dig. Att hjälpa en sådan hund tillbaka till livet innebär en hel del blod, svett och tårar, men det är så jävla värt det. Med risk för att romantisera begreppet omplaceringshundar, vilket jag absolut inte vill göra. Ge dig inte in på mer än du kan hantera. Men det finns också de omplaceringshundar som inte kommer med en massa bagage, och de kan vara lika bra förstahundar som en liten valp med flashig stamtavla.



saving just one pet wont change the world
-but surely, the world will change for that one pet

Kommentarer
Postat av: Elias

Oh my, jag gråter en skvätt jag med. Zack! <3

2008-11-29 @ 16:55:06
URL: http://ftmpojk.wordpress.com/
Postat av: Julia

Oooh, ja! Jag vet inte om jag någonsin kommer kunna skaffa nåt annat än omplaceringar när man vet hur många det är som behöver en ny chans.

2008-11-29 @ 22:45:46
URL: http://babyhasatemper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0