Internet, vad är det?

Idag var jag på arbetsförmedlingen. Jag börjar förstå varför den går under öknamnet arbetsförnedringen. Jag är nämligen anmäld till en kurs nu, en obligatorisk sådan. Jag ska få lära mig hur man hittar lediga jobb på platsbanken. Ja, lära mig att använda internet alltså. Hurra! Jag som alltid funderat över vad det där internet som alla snackar om är för något...

Ungefär så spännande är mitt liv just nu. Jag tjurar över saker som att en gurka kostar 30 spänn på Hemköp (japp jag var nästan i chocktillstånd när jag upptäckte vad jag betalat), och att mitt nya beroende stegräknaren bara räknar mina steg om jag går ordentligt. Jag kan alltså inte gå som jag alltid gjort längre, dvs släpa fötterna i backen. Plötsligt blev hundarnas långpromenader ungefär dubbelt så jobbiga, eftersom jag nu marscherar fram likt värsta militären.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gurka har sjukt kilopris just nu. Det har jag också märkt när jag sitter i kassan. Inte bara hemköp, utan generellt.

2009-02-12 @ 20:56:18
Postat av: Rutis

Ska jag var ärlig så vet jag inte varför man ska vara med i arbetsförmedlingen. A-kassan har ju ändå handläggningstider på ca 6 månader innan de ens tittar på ens inskickade papper.. man kanske borde söka jobb på a-kassan... de verkar ju behöva folk!

2009-02-13 @ 16:52:16
Postat av: Humlan

Jag jobbar som arbetsförmedlare. Jag kan förstå att du tycker det känns meningslöst att gå på en information om platsbanken. Nu är det så att det finns väldigt mycket mer på vår hemsida än så och jag antar att det är det som de kommer gå igenom. Se det inte som en tråkig djävla information som du är tvungen att gå på. Försök se det som en möjlighet att lära dig något nytt och ta chansen att ställa frågor. Jag kan ju inte prata för alla mina kollegor, men det är fan så mycket roligare att hålla en sådan här information om de som lyssnar är aktiva och ställer frågor.

Om du undrar varför en sådon här information är obligatorisk så är det så att vi har ålagt oss att informera sökande om vissa saker och man mäter sedan att sökande har fått information och känner till vissa saker. Detta görs i kundundersökningar. Så det är inte arbetsförmedlingen lokalt som bestämmer detta.

2009-02-14 @ 09:39:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/29393
Postat av: Tessie

Förståeligt Humlan. Men jag skulle kunna kalla mig själv datanörd, och det är knappast första gången jag använder mig av Platsbanken. Tro mig, jag vet hur den fungerar.

2009-02-14 @ 11:00:36
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: Emmy

Jag har gått en sån där kurs för ett antal år sedan. Det var dock inte så mycket "lär dig använda platsbanken" utan även lära sig skriva en ansökan osv. Vissa delar var faktiskt helt ok, även om det kändes meningslöst vissa dagar. Man var tvungen att gå den för att sedan få en ungdomspraktik (jag var väl 23-24 kanske?) och den gjorde jag på hunddagis = skoj!

2009-02-16 @ 20:40:11
URL: http://trollfjant.blogg.se/
Postat av: Cissi

Sådär jobbig är min stegräknare också, man kan inte lullglida fram om man vill att det ska hända nåt med siffrorna. Beroendeframkallande är den helt klart också.

2009-02-17 @ 02:22:27
Postat av: Jessica

Obligatorisk? Vart är världen påväg egentligen?

2009-02-20 @ 21:14:53
URL: http://jessicalindh.blogg.se/
Postat av: manda

har också vart på sån där kurs, fast de var fem dagar i rad för att få utvecklingsersättning :P Eftersom utv.ersättningen är för de som är under 25 (?) borde det vara lite mer anpassad till den ålderskategorin, jag kan förstå om en del av de som är kanske 40+ behöver informationen, men ungdomar gör inte det. Speciellt inte de som är arbetslösa! Så jag tycker också att det är helt onödigt, men men :P

2009-02-20 @ 21:21:03
URL: http://rundfyrklant.blogg.se/
Postat av: Tessie

Ja, det är rätt sjukt faktiskt. Menar de allvarligt talat att någon som tagit sig igenom en magistersutbildning på universitetet inte har en aning om hur en dator fungerar? Det är inte konstigt att AF har dåligt rykte...

2009-02-21 @ 18:28:48
URL: http://veganslyna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0