Leishmaniahysterin -svar på tal!

Jag läste en bra insändare idag gällande bland annat leishmania och hysterin som skapats i Sverige nu helt i onödan. Jag tar mig friheten att citera den, då jag tycker att alla borde läsa den, speciellt de som nu sitter och är rädda för våra spanska gatuhundar:

"I Uppdrag granskning den 14/1 och 28/1 fick vi veta att en dam här i Spanien försörjer sig på att vanvårda hundar som hon sedan säljer till bland annat Sverige. Här är jag helt enig med Uppdrag granskning. Det rör sig om ett vidrigt djurplågeri och kärringen måste stoppas.


Sedan fick vi veta att några av dessa hundar bär på den dödliga sjukdomen Leishmania vilket säkert är sant. Men när man sedan, i äktsvensk anda, reser farhågor att denna sjukdom kan komma att drabba människor i Sverige är jag däremot mycket skeptisk.

Jag och min fru har talat med två veterinärer och anlitat en kvinna som arbetat som tolk på den stora vårdcentralen i Fuengirola. Tolken har sedan talat med ett par erfarna läkare som i likhet med henne själv aldrig mött en mänsklig Leishmaniapatient.

För tre år sedan dog en av våra S:t Bernhardshundar i just Leishmania. Sedan veterinär ställt diagnosen tog vi hem den. Vi låg på golvet och kelade med vår 90-kiloshund i fyra månader innan vi lät avliva honom.

Leishmania i olika former orsakar globalt 55.000 dödsfall årligen bland människor i 88 länder. Värst drabbat är Indien, Bangladesh, Brasilien, Nepal och Sudan. Smittämnet består av encelliga urdjur, protozoer som sprids via värddjur till människor och hundar. Detta värddjur är en 2-3 millimeter stor sandmygga av släktet Phlebotomus. Protozoerna utvecklas i myggans tarm och överförs vid stick. Smittämnet kan inte överföras från hund till hund eller från hund till människa utan sandmyggan som mellanvärd. När det gäller människan så fordras det att hon är undernärd med mycket dåligt immunförsvar för att hon skall insjukna. Bland Spaniens drygt 40 miljoner människor smittas tre till fyra personer om året sedan de stungits av myggan. Det rör sig om individer med en viss hudsjukdom och vars immunförsvar brutits ner av undernäring.

Vår veterinär berättade för oss om en undersökning som man genomförde på en hel by i närheten av Granada. Man tog blodprov på drygt 300 personer. 13 av dem bar på antikroppar mot Leishmania vilket innebär att de varit smittade men att deras immunförsvar klarat av det hela utan att de själva ens märkt någonting.

I Uppdrag granskning utfrågades två svenska medborgare som båda drabbats av sjukdomen och jag tvivlar inte det minsta på deras uppgifter. I det ena fallet rörde det sig om en dam i 30-årsåldern som smittades som spädbarn här i Andalusien, i det andra fallet om en man som insjuknade som soldat i Afganistan. Jag vet bara att det är två mycket sällsynta fall..

Att sjukdomen skulle drabba någon i Sverige är uteslutet. För femton år sedan läste jag att Sandmyggan, som krävs som mellanvärd, inte finns norr om staden Lyon. Sedan dess har den spridit lite österut då man nu funnit enstaka exemplar i södra Tyskland. Om klimatet förändras så att sandmyggan invandrar till Sverige så krävs det också att svenska medborgares immunförsvar försämras katastrofalt. Det är då större risk att drabbas av Malaria för det värddjuret, Anofelesmyggan, finns åtminstone i Sverige.

Om man nu, i trygghetsnarkomanernas land, skall varna för att sjukdomen Leishmania skall drabba svenska medborgare så finns det mycket större anledning att avråda svenskar från att någonsin resa till södra Tyskland eller längre söderut. Jag beundrar den modiga och dödsföraktande reporter som vid två tillfällen vågat besöka hundgården där reportaget gjordes ty där finns såväl sjuka hundar som sandmyggor och smittämne.

Bengt Sändh
Campo Mijas
Spanien
".


Kommentarer
Postat av: Elias

Satan i gatan vad bra!

2009-02-11 @ 01:04:55
URL: http://eliassohlberg.se
Postat av: Rutis

Ska återcitera detta till min Mor tror jag :)

2009-02-11 @ 08:24:26
Postat av: AIK-Micke

Haha! Bengt Sändh, honom har ju jag också citerat(http://anarkisterna.com/stockholmspunk/2008/09/25/spanken-ett-recept/)!



Annars kan jag bara hålla med. Även jag har bott med en leishmaniadrabbad spansk jycke under en längre tid. Och int tusan har jag drabbats själv för det...

2009-02-11 @ 11:45:54
URL: http://anarkisterna.com/stockholmspunk/
Postat av: Tessie

Gör så Rutis. Sen kan hon få träffa Ellie som levt med Leishmania i snart 6 år och fortfarande mår toppen. ;)



Det är oerhört trist att folk ska skrämmas med skärmselpropaganda utan grunder. Är man rädd för de spanska gatuhundarna bör man inte gå utanför huset, det finns ju turister från Spanien här också. Och man bör definitivt inte resa sydligare än Tyskland. ;)

2009-02-11 @ 12:09:02
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: S:et

Jag är mer oroad för dvärgbandmasken. Och det har inte med de sk. gatuhundarna att göra, utan alla förbannade campande turister som drar med sig sina oavmaskade vovs ut i svenska skogen. Livet är orättvist.

2009-02-17 @ 22:01:19
Postat av: Tessie

S:et: Jo, samma här.. många svenskar tar dessutom med sig sina hundar till tex Danmark, där masken finns, och skiter i att avmaska när de åker hem igen. Ärligt talat så skulle jag inte bli det minsta förvånad om masken redan fanns här.

2009-02-17 @ 23:03:41
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: manda

håller med dig helt! har själv en leish hund från Malaga. men undrar bara varför ni avlivade er??

2012-03-10 @ 09:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0