KCS - orsakar inget lidande enligt vissa?

Här kan man läsa ovinklad information om KCS, att medicinering inte alltid hjälper och att operation då är nödvändigt. Men det kanske inte är värt att informera sina valpköpare om, att hunden kan komma att kosta en stora summor med pengar helt plötsligt eftersom en försäkring inte kommer att täcka ögonproblem? Det kanske blir svårare att få valpen såld då? Men kallas det att vara seriös uppfödare?

Och kallas det inte lidande om valpen plötsligt blir så dålig att operation krävs, men ägaren inte har råd att hosta upp 30-40000? Ja det kan man ju fråga sig. Är det verkligen valpens liv och välmående man värnar om, borde man vara ärlig hela vägen.





De här två hundarna lider säkert inte heller enligt Kennel Skybar.
Skrämmande hur uppfödare definerar lidande.

Kommentarer
Postat av: Hanne, kennel Skybar

Jo då, hundarna på dina bilder lider givetvis. Hundarna på dina bilder har LÅÅÅÅÅNGT gången OBEHANDLAD KCS. Dessa hundar borde givetvis avlivas och borde gjort så för länge sedan. Men har du sett min valp? Har du pratat med de veterinärer som behandlar/undersöker min valp? Talar du med uppfödare som haft tidigt debuterande KCS? Har du pratat med mitt försäkringsbolag? Har jag sagt att behandlingen är något annat än livslång? Har jag försökt "mörka" sanningen eller har jag varit öppen/ärlig med all den information jag fått? Har jag varit något annat än öppen med min valps status? Skriver jag inte i varje inlägg om hans droppar om hans behandling och om hans önskan att hamna i ett hem som förstår vikten av behandling? Vill du ha Krokodil? Vill du vara den som behandlar honom eller låter bli? Om det inte är så, om det inte är så att du vill ge den här valpen en chans till ett liv med någon som är villig att kämpa för honom då är det enda dina gräsliga bilder på OBEHANDLAD, sen DEBUTERANDE KCS inget annat än skrämselpropaganda och en säker önskan om att han ska få dö!



Varför är du så ovillig att ge honom chansen? Varför läser du inte den information jag försett dig med? Varför är ditt enda fall av KCS det enda som speglar sanningen? Varför? Och du, vet du vad som skulle vara allra lättast? Om du ringde mig och upplyste mig om allt det du säger dig veta som ingen av ögonspecialiterna berättar för mig. Ta och gör det, jag är "all ears!"

2010-01-28 @ 20:26:07
Postat av: Tessie

Du är fullt välkommen att kontakta mig, eftersom du verkar ha fått helt om bakfoten vad jag hela tiden försökt tala om.



Trots att man behandlar KCS enligt konstens regler, så hjälper inte alltid medicineringen. Se länken jag lagt ut, kontakta experter på Blå Stjärnan i Göteborg, som varit med många gånger, och ser operation för KCS som något vanligt förekommande.



Min hund har behandlats från start precis som Krokodil. Sjukdomen kan förvärras ändå. Det är som att spela på lotto. Tyvärr. Det enda jag försöker säga är att eventuella valpköpare borde informeras om det. Inte att han inte förtjänar att leva.



Min hund mår finfint trots KCS. Efter två operationer. Han förtjänar att leva, och njuter av det. Men det har kostat oss båda. Det behöver varje köpare till en hund med KCS vara medveten om att det är en möjlig utgång. Tyvärr.

2010-01-28 @ 20:31:33
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: Hanne

KCS is initially treated with eye medications to lubricate the eye and to improve tear production. In rare cases that do not respond to medical therapy, surgery may be recommended. A parotid duct transposition surgery involves re-routing the parotid salivary gland duct from the mouth to the eye, so that the eye is lubricated by saliva.



IN RARE CASES!!! Du gav själv länken. Men du glömde kanske berätta att det faktiskt är så att mer än 25% av de hundar som opereras får problem med kristaller? Du glömde kanske också tala om att operation är den utväg som ägare väljer som inte hellre plockar bort sin hunds dåliga äga utan vill spara det till varje pris. Det du också glömde bort att tala om är att Blå Stjärnan är långt ifrån det enda djursjukhus som behandlar KCS. Men det kanske inte räknas? Enligt de senaste rapporter jag plöjt genom varenda kväll så har tidig debuterande KCS en lyckad behandlingsgrad av 92 hundar på 100. Visst kan krokodil vara en av de 8 som inte fixar det. Men han kan lika gärna dö i mag-tarmovridning eller bli påkörd. Hur ska man kunna kontakta dig när du vare sig står med namn, mail eller telefon?

2010-01-28 @ 22:16:06
Postat av: Tessie

Ursäkta, men anser du verkligen det vara djurskyddsmässigt okej att operera bort ögonen på hunden och göra den blind hellre än att göra ett försök att rädda ögonen med operation om KCS går så pass långt? KCS övergår ofta även i andra ögat trots att det bara börjar på det ena.



Som jag tidigare sagt, du bör informera en eventuell köpare till Krokodil om vad som KAN hända. Förhoppningsvis svarar han bra på dropparna, men risken finns alltid att han inte gör det. Han HAR en sjukdom som han får reservation för i försäkringen, och en köpare har rätt till att veta vad som kan komma att ske, både i bästa och i värsta fall.



För övrigt anger du själv inga kontaktuppgifter heller. Hur smart är det att publicera sina privata kontaktuppgifter i en blogg där vem som helst kan få tag på dem?

2010-01-28 @ 22:47:03
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: stina

och DÄR åkte min frukost upp!

stackarn. :(

2010-01-29 @ 09:53:42
URL: http://getluckydesigns.blogspot.com
Postat av: Marre

Ä 0a.....

läste du annonsen på blocket...??

Eller bara tvär-tempade du på ren känsla eller ????



Där framgick tydligt vad Valpen hade/har.

så varför käfta om DET detta är helt otroligt skrämmande kefft..



Att du sätter din egen lärdom/kunskaper och händelser likställt med andra´s



Där stod precis vad valpen har och är man köpare till en valp med ett så speciellt syndrom så sätter man givet vis av en liten stund till att kontakta veterinär..



Det finns många raser med samma syndrom dock verkar denna inte vara direkt denna.

Medicinerna går framåt varje dag, man har lärt sig att ta bort konserveringsmedel.(Endos-pimpetter)

nya mediciner kommer varje dag



Lite skrämmande att du verkar tycka avlivning i stället för att sälja eller hadde själv en hund som till slut blev av med synen på ett öga.

då ser jag det som en befrielse när inga andra saker hjälper typ operation eller dyl..



När jag själv blir gammal så hoppas jag verkligen att jag slipper så militäriska människor som dig skall jag avlivas för att jag har torra ögon själv då eller.



de som är som dig som slänger sig på och hävdar att bra människor luras, det fram gick tydligt av anonsen vad valpen led av. hade hon bara satt ner priset och inte sagt något hade det varit anorlunda.

som sagt det verkar som du är en sådan som förespråkar Tvångssterilisering och avlivning av människor som har sjuka ögon eller vad sluta kasta dynga som en gösel-spridare.



finns bortåt 200 böcker i hundlära och uppfostran det gäller bara att leta



2010-01-29 @ 12:43:23
Postat av: Tessie

Marre lilla du, har du ens bemödat dig läsa något av vad jag skrivit?



1) Jag har ingenstans sagt att valpen bör avlivas. Enbart att den som köper den bör få information om att sjukdomen kan förvärras och kräva operation, dvs långt mer kostsam omvårdnad än vad uppfödaren informerar om, och ingen försäkring täcker detta eftersom valpen får en restriktion.



2) Ja det finns många böcker om hundlära och hunduppfostran. Mer än ynka 200. Det är nog du som behöver leta om du inte hittat fler. Jag är etolog och alltså utbildad i djurs beteenden, främst på hund. Men vad det har med KCS att göra kan man ju fråga sig. KCS är en sjukdom, inte ett beteende. En sjukdom som kan kräva operation.



Läs om, läs rätt?

2010-01-29 @ 14:24:13
URL: http://veganslyna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0