Alla hundar vill ta över hus och hem!

Tittar man lite på TV så får man snabbt lära sig att hundar är dominanta varelser som strävar efter att ta över hus och hem. Det är bäst ni passar er noga. Vilken dag som helst så stjäl din hund dina bilnycklar och kör ett race på stan.

Sanningen är att hundar lär sig lönsamma beteenden, vilket kan vara allt från att den får en godis om den sitter ned när du säger ”sitt”, till att den får ligga kvar i sin bekväma ställning på din huvudkudde om den morrar åt dig. Det sistnämnda beteendet har inget att göra med att hunden konspirerar mot dig för att ta över ditt hem och sätta sina regler, det är bara något du lärt den.

Hundar går inte in för att jävlas och testa dina gränser. Alla beteenden har en orsak, och inte förrän du hittar orsaken till ett beteende kan du arbeta med beteendet. Att släcka ett oönskat beteende med skrämseltaktiker, såsom dominansutövning, föder bara nya problembeteenden, då du inte gått till grunden med varför hunden agerar som den gör. Dessutom får du en kuvad hund som i allt mindre utsträckning försöker tala om för dig att något är fel.

Som hundägare är du alltid hundens föredöme, som lär den hur olika situationer ska hanteras. Men vad lär du hunden när du brukar våld i tron att du utövar dominans? Våld föder våld, en hård hand ger vassa tänder, och en otrygg hund som vet att bestraffningen alltid är nära. Innan du ens har lärt hunden vad som är rätt, kan du under inga omständigheter tala om för den vad som är fel. Såvida den inte fått lära sig vilket beteende som önskas spelar det ingen roll hur mycket du bestraffar den för att den gör fel –för den vet inte vad du egentligen vill att den ska göra.

Jag hade gärna fortsatt och skrivit en hel bok istället för detta relativt korta inlägg, men eftersom Boro precis kom och gav mig mina strumpor kan jag inte det. Det betyder att det är dags att gå ut, och ranglåg som jag är måste jag självklart lyda min überdominanta terrier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0