Odlad lax -ett hot mot våra utfiskade hav

Det är förvånansvärt hur människor konsumerar odlad lax i tron att den skulle vara bättre än vildfångad fisk, med tanke på våra utfiskade hav. Laxar är rovdjur, och en odlad lax matas med fiskmjöl och fiskolja från viltfångad fisk. För att tillverka ett kilo lax går det åt 2,5 kilo viltfångad fisk. Odlade laxar är således ett större hot mot våra utfiskade hav än vad den viltfångade fisken är.

Uppdrag granskning tog upp detta ikväll, och jag hoppas att det får folk att öppna ögonen, och välja andra maträtter, maträtter som inte går tvärtemot hållbar utveckling. Jag hoppas även att matbutikerna tar sitt ansvar i frågan. Många matbutiker har slutat sälja rödlistad fisk, men säljer istället stora mängder lax, vilket går helt emot deras så kallade policy.

Kommentarer
Postat av: sing-la

jag såg oxå det, bra program!

2009-02-25 @ 20:50:38
URL: http://www.metrobloggen.se/singla
Postat av: Laxvännen

Det här är inget nytt, vi som har varit lite mer vaksamma har slutat att köpa den odlade laxen redan för 10 år sedan när de första rapporterna om nackdelarna dök upp.

2009-02-26 @ 08:35:17
Postat av: Tessie

Laxvännen: Nej det är inget nytt för mig och dig, men för många andra är det nytt.

2009-02-26 @ 11:27:17
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: Rutis

för mig t.ex. och eftersom jag inte tittar på tv så behöver jag Tessies rosa blogg för att få veta hur det är :D

2009-02-26 @ 13:10:42
Postat av: Maja

Åt lax idag, men inte odlad.

Himlans go o nyttig mat - men man

får ju tänka efter före.



Gillar din blogg.



Ha en bra dag



Kram

2009-02-26 @ 15:45:41
URL: http://annamaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0