Djurplågeri-hemligheter?

Efter att svenska folket blivit förskräckta över att merparten av allt dun kommer från levande fåglar insåg jag att jag antagligen sitter på kunskap om djurindustrin som för mig är självklar, men som långt i från alla andra känner till. Idén om att ta upp några för mig självklara faktum inom djurindustrin dök såklart upp ganska snabbt. Det är dock lite svårt att komma på vad som kanske inte alla känner till, då det för mig är lika självklart som att kaffe är svart och jorden är rund, men jag ska göra ett försök. Har någon tips om vad jag borde ta upp så är det självklart välkommet.

Det jag funderat på hittills är förekomsten av Belgian Blue i Sverige, fjäderfähållning som strider mot djurskyddslagen men ändå är tillåten, pälsfarmer, och hållande av draghundar i Sverige.

Jag ska dock börja med att försöka bemästra influensan. Mitt hundägar-samvete tvingade ut mig i skogen i drygt en timme så att hundarna iallafall skulle få röra sig lite. Under hela promenaden kände jag mig redo att lägga mig under en gran och ringa ambulanshelikopter. Men jag kom hem tillslut! Jag lever än, och tro mig, jag känner verkligen att jag lever.

Kommentarer
Postat av: AIK-Micke

Fast den där känslan får man väl rätt ofta om någon "utomstående"(Jag vet, inte riktigt rätt begrepp men kommer inte på något bättre just nu i vardagsstressen...) råkar snubbla på ens vardag. Jag upphör aldrig att förvånas över hur förvånade folk blir över Farbror Blås beteende på t.ex. Salem-demon eller vilken otrolig maktkoncentration som finns i t.ex. mediabranchen. Att det inte är något att applådera är ju klart, men att bli förvånad över det?!?

2009-02-03 @ 16:24:16
URL: http://anarkisterna.com/stockholmspunk/
Postat av: mary

mamma ringde mej efter att ha sett kalla fakta å konstaterade att "duntäcken må vara mysiga men fan att jag vill ha dem mer" hon var helt bestört. grattis gunnar sa jag, välkommen till verkligheten

2009-02-03 @ 16:35:31
Postat av: Tessie

Micke: Jo jag vet, men jag blir lika förvånad varje gång. Jag kanske är godtrogen som tror att människor faktiskt är mer insatta i saker än vad de egentligen är.



Mary: Eller hur? Hur kan folk ha missat det? Har tanken liksom inte slagit dem?

2009-02-03 @ 21:14:42
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: Rutis

Jag vet ju inget om nåt, så mitt tips är väl att ta upp det mesta :)

2009-02-03 @ 21:14:55
Postat av: Tessie

Rutis: Jag får bombadera dig när du flyttar in. ;)

2009-02-03 @ 21:42:30
URL: http://veganslyna.blogg.se/
Postat av: Ida Solina Hanna Josefin

Sant det du säger

2009-02-03 @ 22:07:18
URL: http://myreflection.blogg.se/ishjg
Postat av: Anna

Ni vet säkert redan det här, men jag måste tipsa om att man kan gå in på Djurens Rätts hemsida www.djurensratt.se och skicka mail till Jysk för att sätta lite press på dem att ta bort dunprodukterna. Och när man har gjort det kan man gå vidare till www.djurensratt.se/agg och maila ICA och Coop och be dem ta bort buräggen. Och är man inte redan medlem så är det jättebra att bli det. Djuren kan ju inte tala för sig själva, och vi människor missbrukar ständigt den makt vi har över dem, trots att det finns lagar som rätt tolkade förbjuder den hantering av djur vi har idag. Är man vegan finns det dessutom en himla massa bra tips att hitta på Djurens Rätts hemsida! :)

2009-02-03 @ 23:12:59
URL: http://www.djurensratt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0