Angående Uppdrag granskning om spanska gatuhundar -del 1

Till att börja med måste jag säga att programmet tog upp mycket matnyttigt om Julie Rescue, men att jag saknade en hel del som aldrig togs upp. Dessutom fokuserade programmet mycket på sjukdomen Leichmania, som bara är en av många sjukdomar hundarna kan drabbas av. De andra sjukdomarna borde också ha nämnts, när man nu ändå valde att ta upp en.

Dessutom utelämnades vissa viktiga detaljer gällande Leichmania. Exempelvis att en smittad hund kan leva ett långt välmående liv bara den sätts på bromsmedicin. Självklart kommer den slutligen att bli sjuk, om den inte drabbas av vanliga ålderskrämpor eller andra för svenska hundar vanliga sjukdomar först. Men en vettig hundägare ser såklart till att hunden får somna in innan den börjar lida av sjukdomen. Jag har själv en hund med leichmania, som levt med sjukdomen i snart 6 år, och fortfarande är symptomfri. Han är idag 8,5 år, och jag tror ärligt talat att vad som tar honom ifrån mig kommer att vara vanliga ålderskrämpor. Jag menar inte att man därför ska skicka konstaterat smittade hundar till Sverige, verkligen inte. Men eftersom Leichmania kan ligga latent i flera år innan det bryter ut är ett negativt test aldrig någon garanti på att hunden aldrig kommer att utveckla leichmania. Jag rekommenderar alltid adoptörer av spanska hundar att testa om sin hund efter att den har varit i Sverige i ett år.

Angående hysterin som nu skapats kring Leichmania vill jag även påpeka följande. Precis som det informerades om i programmet behövs en mellanvärd för att smittan ska spridas. Det finns inga dokumenterade fall där Leichmania smittat på annat sätt. En smittad hund är därför ingen risk i Sverige idag, där ingen mellanvärd ännu finns. Däremot kommer klimatförändringarna innebära att sandflugan även kommer till oss. Detta innebär även att sjukdomen kommer till oss, oavsett om det finns smittade djur i landet eller ej. Vad som inte nämns överhuvudtaget är att svenskar som turistar i södra Europa även de kan bli bitna av sandmyggan, och därmed smittas och bli smittobärare. Framför allt barn och äldre ligger i riskzonen. Ska hundar sluta adopteras från medelhavet pga av Leichmania så bör även svenskar sluta turista i området, och turister som någon gång vistats där förbjudas inträde i Sverige. Dessutom bör importen av renrasiga hundar, katter et cetera för tillförsel av nytt blod i den svenska aveln stoppas. Ni förstår självklart att detta är en omöjlighet. De spanska gatuhundarna är endast en liten part av alla möjliga smittobärare.

Rävens dvärgbandmask togs upp i chatten efter programmet. Denna mask finns inte ens i Spanien. Däremot finns den i Danmark, dit många hundägare reser utan att avmaska sina hundar innan och efter hemresan. Dessa hundar innebär en stor risk för att vi slutligen får in masken i Sverige, om vi inte redan har den här. Lägg också till smuggelhundarna från Östeuropa. Men de spanska gatuhundarna är där ännu ingen risk.

Gällande övriga sjukdomar finns lättöverskådlig information här. Jag vill även påpeka att seriösa organisationer inte fuskar med papper som Julie Rescue gör, utan testar och vaccinerar sina hundar, på riktigt. Som jag nämnt tidigare ska man dock ha i åtanke att leichmania kan ligga latent.

Gällande de brister och frågor kring organisationen Julie Rescue som inte togs upp i programmet kommer ett inlägg senare idag. De är en del, och jag har lite annat att ta tag i först. Man skulle kunna ägna hela säsongen av Uppdrag Granskning åt detta, det är jag övertygad om. Men självklart förstår jag att det inte är möjligt, och att allt helt enkelt inte fick plats i programmet. Tyvärr tog leichmanian upp på tok för mycket tid som annars hade kunnat fokusera på felaktigheter och djurskyddsaspekter. Men det är ju endast min åsikt.

Slutligen vill jag säga att jag inte är för ett stopp av införsel av spanska gatuhundar. Däremot är jag för ett stopp av Julie Rescue, och för en granskning av samtliga organisationer. Det finns de som gör ett mycket bra jobb, och inte enbart fokuserar på att adoptera ut dessa hundar, utan även arbetar för en förändring på plats. Utan förändringar på plats försvinner aldrig problemet. Att skicka hit hundarna hjälper visserligen de specifika hundarna till ett bättre liv, men problemet på hemmaplan förblir detsamma. Därför arbetar en seriös organisation främst för förändringar på plats, men jag ser inget fel i att ge hundarna på de centren möjligheten till ett bra liv. Bland annat i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Ingrid S

Det var bra skrivet om UG.

Att blåsa upp hysteri o skräckstämning runt en sjukdom kanske är kul för stunden för journalisten o Beck-Fries, men i längden gör det nog bara att fler struntar i allt eftersom det känns så överdrivet.

2009-01-15 @ 14:48:48
Postat av: Malin

Tycker mycket om det du skrivit! Spännande att se lite fina saker och inte bara det generella sakerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-23 @ 14:46:18
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0